Fietsen door de jaren heen
Fietsen met een minimalistisch design, fietsen in alle kleuren van de regenboog en fietsen met allerlei mooie accessoires. Al lang voordat er zoveel hippe fietsen waren, was de fiets al veel in gebruik. Net zoals de mode, evolueert ook de fiets door de eeuwen heen. Ooit werd de auto nog beschouwd als hét vervoermiddel van de toekomst, maar nu zijn het de fietsers en de netwerken van fietspaden die het stadsbeeld bepalen. Je kan de straat niet op of je ziet hier of daar een fiets of een fietser. De betekenis van de fiets mag ook niet onderschat worden; de fiets was het eerste aangedreven tweewielige vervoermiddel, gaf vrouwen meer vrijheid en is bovendien een symbool van vooruitgang, plezier en ontspanning. Tijd voor een terugblik! We beschrijven de fiets door de jaren heen.
Door de jaren heen
1800-1830
De eerste fiets werd in 1817 in Duitsland uitgevonden door Baron Karl von Drais. Toen werd het de ‘Laufmaschine’ (loopmachine) genoemd. Vervolgens werd het in 1818 een succesvol bestuurbaar transportmiddel. De fietsen waren toen bijna geheel uit hout gesneden, met een sturend voorwiel. Het rijwiel had nog geen trappers, waardoor mensen hem met hun voeten voortduwden.
1840-1870
In de loop van de jaren 1860 ontwikkelde Pierre Michaux de eerste echt populaire en succesvolle fiets met twee wielen. Deze was voorzien van pedalen en zwengels aan het voorwiel zodat de berijder de fiets kon aandrijven door te trappen. Deze fiets was onmiddellijk een succes, maar de fiets had ook een paar nadelen. De fiets was namelijk gemaakt van ijzeren banden waardoor deze maar liefst 50 kilo woog.
1880-1910
Tussen 1869 en 1880 nam de vraag naar fietsen die over langere afstanden gebruikt konden worden en die grotere snelheden konden halen toe. Tegen het einde van de jaren 90 was de ‘veiligheidsfiets’, met twee wielen die even groot waren, een van de meest belangrijke ontwikkelingen in de evolutie van de fiets. Dit had ook grote gevolgen voor de positie van de vrouw in de maatschappij. Een vrouw die kon fietsen, kon nu genieten van meer bewegingsvrijheid. Vrouwen die fietsten, hadden ook meer behoefte aan praktische kleding. Dit gaf een impuls aan de ontwikkeling van meer praktische en gender neutrale kleding voor vrouwen, zoals ruim zittende broeken en voorlopers van de broekrok.
1890-1950
Door de komst van de auto veranderde het aandachtspunt van mensen. De fiets maakte plaats voor de auto die in die tijd werd gezien als het vervoersmiddel van de toekomst. Gedurende de jaren 50 en 60 was de auto koning en werden de meeste fietsen verkocht aan kinderen, niet aan volwassenen. In 1890 vond de eerste race met fietsen plaats en de fiets werd steeds meer als racefiets ontwikkeld.
1960-1990
Na de oorlogen en de economische crisis opende de jaren 1960 de weg naar de swingende sixties. Een tijd van hoop en vol belofte. En dankzij een verhoogd bewustzijn en de noodzaak fit te blijven, verdubbelde de fietsverkoop tussen de jaren 60 en 70.
2000- tot nu
Tegenwoordig stimuleren vele steden wereldwijd actief het gebruik van de fiets en hebben ze een goed uitgewerkte fietsinfrastructuur. Steeds meer mensen gebruiken fietsen als een milieuvriendelijke en goedkope manier om zich te verplaatsen. Ook wordt het gezien als een aangename manier om fit te blijven. De opkomst van de e-bike is ook een goed voorbeeld van een belangrijke ontwikkeling. Steeds vaker pakken mensen de fiets! Fiets jij ook vaak en wil je graag voor mooie uitdagingen sparen? Download dan nu de Ik fiets app!
(bronnen; bikester)